RECENZE - STŘET KRÁLŮ

Píseň ledu a ohně

STŘET KRÁLŮ

George Richard Raymond Martin

Robert a Ned Stark jsou mrtví, v Sedmi královstvích se králi prohlašují hned čtyři muži. Robb má za sebou několik úspěchů a chce vládnout severu jako říši, Robertovi bratři Stannis a Renly táhnou na Královo Přístaviště na trůn, který si každý z nich nárokuje a Joffrey dál drží ruku nad Železným trůnem a jeho tvrdá vláda je plná vražd za zradu. Starkové jsou podle něj zrádci...
Královna stále drží Sansu, ale Arya uniká z města spolu se sirotky a zločinci, které Yoren odvádí na Zeď. Válka pustoší zemi a svou šanci větří každý, malý i velký hráč, včetně Theona Greyjoye. Bývalý svěřenec Eddarda Starka chce pomstu a Zimohrad...
Za mořem se zatím Daenerys vzpamatovává z Drogovy smrti. Jeho chalasar vzal za své a rozpadl se a targarzenské dědičce zůstává jen pár věrných a její draci. I ona chce získat své vlastnictví zpět.
Hra o trůny pokračuje a autor svým krutým umem opravdu nešetří.

Autor se překonává. Celou dobu jsem měla v hlavě, co sem napíšu, ale teď najednou nevím nic. Vážně, jen musím říct, že to není možná jen kniha... Ne, je to mučící nástroj převlečený za knihu v krásné obálce, nástroj bolesti a šílenství. Ale nebojte, uklidním vás. Tu bolest si necháte líbit. Autor si vás dějem a stylem psaní doslova koupí a vy to ani nepostřehnete, kdy přesně.
Nikdy nevíte, co se stane. Nikdy, jediné, čím jste si už po první knize jistí je to, že všichni zemřou. A pokud si nedáte pozor, tak vy zemřete s nimi. Vždycky, když už si myslíte, že víte, co se za moment stane, věřte, že nevíte zhola nic. Jen to, že smtrt je blízko.
A to je na tom to krásné. Fakt, že vaše oblíbené i nenáviděné postavy zemřou, stejně jako my. Pokud jste četli Harryho Pottera, tak víte, že třeba hlavní hrdinové nikde nemají na konci knihy napsané, jak zemřeli. Tady víte, že v tom nejste sami. Že i když je to fantasy vlastně je jakoby vystrřižená z našeho světa. Někde jsem četla citát, jehož autora i přesné znění jsem zapomněla (no co, skleróza). Ten citát říká, že každý příběh, každý vypravěč by měl znát i to, jak postavy zemřely. ,,Ten, kdo ti neřekne o jejich smrti, není dobrým vypravěčem.", zní poslední věta toho citátu, pokud si dobře pamatuju. (Napište prosím do komentářů přesné znění toho citátu a autora, pokud ho znáte, děkuju). V tomto případě je Martin jeden z nejlepších. 9/10, to jinak ani nejde.
P.S.: Kniha zvyšuje úroveň zbraní! Jednička hraje na city, dvojka taky a ještě si z vás jednou udělá hnusnou srandu!