RECENZE: PÍSEŇ LEDU A OHNĚ

PÍSEŇ LEDU A OHNĚ; HRA O TRŮNY

George Raymond Richard Martin

Ano, Martin se dostal i sem, do samotných končin světa :D

Když někdo zabil Jona Arryna, v Západozemí se pomalunku schyluje k velké hře o trůny. Jon Arryn byl pobočník krále a nikdo nezná jeho vraha, motiv vraha. Robert Baratheon, král, proto do funkce nejmenuje nikoho jinéo, než Eddarda Starka, strážce severu, který ale o moc ani o trůn nestojí. A zatímco se Eddard snaží zjistit, kdo a proč zabil jeho předchůdce, za mořem dospívá pomstou šílený chlapec: Viserys Targaryen, který si říká král, však je jen stínem hada a právě prodává svou sestru, Daenerys, khalu Drogovi výměnou za armádu, kterou si chce získat zpátky Západozemí.
Jenže pak Roberta zabil na lovu kanec a události nabírají ještě větší spád: vždyť zima se blíží a léto trvalo již deset let, a když je dlouhé léto, zima musí být ještě delší... Přímo ideálni čas pro hru o trůny, o válku mezi velkými rody o Železný trůn. A běda království, jemuž dítě vládne...

,,Když hraješ hru o trůny, buď zemřeš, nebo zvítězíš. Žádná střední cesta neexistuje."
Myslím, že neexistuje ani jiný citát, který by tak dokonale vystihoval nejen knihu, ale i sérii. Ono ji sice vystihují í další citáty, ale tento je jeden z nejlepších.
A teď už konečně zhodnocení. Této knihy jsem se bála: strašili mě, že to nepochopím. Autor se prý rozepisuje o rodokmenu každého koně, že děj je moc složitý, to se ti nebude líbit. Jiní měli názor opačný:že je to napsané velmi jednoduchým jazykem, že pohoda. A když jsem tuto knihu viděla v knihovně, brala jsem, protože, kdy bude zase první díl volný? Proto jsem prvních asi padesát stran nevěděla, co si o tom mám myslet, ale nevzdala jsem to a vám to doporučuji!
Kniha jeden čas působila jako detektivka, nenechte se však zmást. Ve skutečnosti je to kniha otevřená intrikám, krutosti a násilí.
Říká se, že ve Hře si najdete někoho, s kým budete žit hru, ale pak vám ji autor zabije. Jenže nemusí to být oblíbená postava" můžou to být jen nespravedlivé okolnosti, neutrální postava, bude to bolet.
Hodně jsem přemýšlela, kdo je vlastně moje oblíbená postava. Napadla mě Daenerys. Ale je tam jedno velké ale... Od jednoho bodu mi začala lézt tak moc krkem, že jsem ji začala nenávidět. Toto si naštěstí zachránila v posledních kapitolách. Bohužel, díky prostředku svého příběhu jsem měla radši kapitoly Jona Sněha.
Příběh má desítky postav. V ději jsem se ztrácela jen na začátku. Kapitoly jsou vždy pojmenované podané postavě a ta pak er-formou vypráví svůj kousek vyprávění.
Připravte se na to, že autor na vás nepůjde v rukavičkách: při první přiležitosti vám vrazí nůž do citlivého místa a ještě jím otočí, dokud vás to nedožene ke kraji šílenství. Pak vám dá zdánlivou chvilku a ,,napere" to do vás znovu. Série Píseň ledu a ohně není jemná kniha pro romantiky. Proto jasných 10/10, za brutalitu, za absenci romantiky a za ty pocity, které ten příběh oživují. Děkuju.





Jedna z fotek na bookstagramu @dve.knihomolky :)

Komentáře